dinsdag 21 juli 2020

614. Twee aanraders

NEGENENZESTIG JAREN DIENST. Zeer trouwe dienst. Mijn lichamelijke staat van paraatheid heeft er bijna zeven decennia lang 'mede' voor gezorgd dat ik een fijn en spannend leven heb kunnen leiden. Tot mijn genoegdoening (en hopelijk niet al te zeer ten koste van uw gemoedsrust?!). Sinds enige tijd doen zich wat ongemakken voor. Ouderdoms- en andere kwalen, maar die horen erbij. Zand in het raderwerk of de 'kathedraal' die op instorten staat? Toch gaan we vrolijk fluitend verder, niet panikeren, geen man over boord. Voor veel bestaat een pilleke of ander medicijn. Ook toegewijde en zeer vaardige verzorgenden die mij en mijn onvolkomenheden bij regelmaat onder handen nemen. La Pola aan mijn zijde en de kring van klein- en andere kinderen om me heen: beter kan een mens het zich niet wensen. Daar voeg ik af en toe een scheutje zelfvertrouwen, enthousiasme en doorzettingsvermogen van eigen makelij aan toe. Indien mogelijk ook een druppel gezond verstand. Mag ik op u allen rekenen om mij aan dat laatste op tijd en stond te herinneren?   

In deze gekke tijden moet een mens alert blijven. We leken even goed op weg maar de cijfers stijgen  opnieuw. Naast de halsstarrige vasthoudendheid van het virus heeft de mensheid dat natuurlijk ook aan een deel van zichzelf te danken. De versoepelingen in de protocols werden met meer overgave omarmd dan waar de uitvaardiging van de richtlijnen ooit op kon rekenen. We zullen de maatregelen opnieuw veel meer ter harte moeten nemen. #wasjehanden #houdafstand #teruginonskot #zorggoedvoorjezelf #zorgvoorelkaar. Zoniet gaan we terug naar 'af'. Dan dreigt de situatie van 13 maart zich te herhalen. De Corona-bal is er sowieso, maar schiet niet te snel op de werper. Zorg er mee voor dat wij als kegels ver genoeg uit elkaar staan. Een strak en sober maar schitterend cartoon van Yuval Robicheck. Van wie zegt u? Van Y-u-v-a-l  R-o-b-i-c-h-e-c-k !! Kende hem ook niet, had er nog nooit van gehoord. Een illustrator van magazines, boeken, maker van muurschilderingen en veel meer. Vanuit Tel Aviv voorziet hij ons van zeer spitse doordenkers.  Met dank aan vriend Raf W. voor het delen via Facebook. Raf geeft wel eens meer een knappe voorzet. Niet alleen vanop het podium, dat hij nu zo lang moet missen. Het kan ook vanaf een piepklein eilandje ergens in de Egeïsche zee. Merci!
Terug naar de tekening nu, die ondertussen aan betekenis blijft winnen. Zie niet alleen de kegels op een kluitje, maar denk ook aan de bowlingtermen die van toepassing zijn op wat ons Covid-matig overkomt: de eerste golf mag dan al geen 'strike' opgeleverd hebben voor het beestje, de kans op een 'spare' én een 'extra bal' blijft bestaan. "People all over the globe" hoedt u voor deze pandemie. 
Twee aanraders dan maar: #neusmondmaskerop  en  #somerobicheckadaykeepsthedoctoraway.

1 opmerking:

  1. Marco,
    We wensen je een buon compleanno!, gelukkige verjaardag, vanuit Toscane.
    Nog vele creatieve mededelingen met fijne zinsconstructies en prettige tips.

    BeantwoordenVerwijderen