zaterdag 28 november 2020

638. Roest niet

NOVEMBER IS POMPOENMAAND. Ben nooit echt fan geweest van Halloween, nog steeds niet. Totaal geen affiniteit mee. Heb heel af en toe wel eens een pompoen uitgehold en er een masker in of uit gesneden. Hoe moet ik dat juist omschrijven? Maar de pompoenen op zich die zijn er wel steeds geweest in november, al heel lang. In de tijd dat de dieren nog... neen, toen nog niet, wel in de tijd dat heer Polo nog aan de slag was als sportleraar.  En da's ook weeral gauw een decennium geleden. Daarvoor dus. Op "hét" PITO, dat zijn Stabroekse roepnaam van "landbouwschool" in deze alle eer aandeed. Ik had toen de gewoonte om in het najaar minstens één keer een voorraad pompeuse kalebassen in te slaan. Van de schoolvelden, heel trots aangedragen door leerlingen die met groot enthousiasme keer op keer mijn autokoffer overlaadden met deze prachtige veldvruchten. En dan maakte ik week na week, op zaterdagochtend, vast protocol, alleen in de keuken: pompoensoep. Alle soorten, eigen creaties, nieuwe recepten van het internet. Alles kwam aan bod. 

En zie me nu bezig, tijdens diezelfde elfde maand van het door Corona gedomineerde jaar 2020 heeft "der alte Polo" zijn oude gewoonte opnieuw opgepikt. De pompoenen komen nu van de bioboerderij, annex Biomarkt Milagro in Aartselaar. Ferm adres, waar ik bij momenten een fiets-tussenstop maak om wat gezond-lekkere dingen te kopen. Verder biedt het pensioendom ruimte en tijd om ook op andere momenten mijn soepdriften bot te vieren. De laatste passage bij Milagro levert zes frisse pompoenen op. Dinsdagmiddag komt de groene kabocha als eerste aan bod, van de rustbank naar de snijplank. Een uitdaging, want - tenzij mijn geheugen me in de steek laat - had ik nog nooit eerder zo'n "groene" onder handen. Op zoek naar informatie dus: googel "groene pompoen recept soep". Resultaat: een gedetailleerde uiteenzetting, weetjes, speciallekes en instructies over deze pompoensoep en nog vele andere. In dit geval worden het drie soepen: één groene van de schil met eigen pompoenpittenmelk, en twee keer oranje van het vruchtvlees mét en zonder knolselder. Een topmomentje in de keuken! Paar dagen later is het de beurt aan een butternut en een kleine "kastanje". Varianten op diverse thema's, en weer een serie potten gevuld. Kastanje met knolselder, butternut met raapjes, butternut puur en de laatste met de potrestanten van de drie voorgaande. Al geproefd en blijkt een supermix!! Plaats ruimen in de diepvries. Nog drie stuks te gaan. En daarna opnieuw aanvullen, want het is elke dag weer een prachtig herfstzicht daar voor het tuinhuis. Genieten van het kleur-en lichtspel. Me happy !!!

Om het plaatje helemaal "af" te maken ga ik tijdens mijn culinaire prutserijen ook terug naar muziek die mij toen - en nu nog steeds - na aan het hart lag/ligt. De Spotify-playlist die Bram voor zijn mama samenstelde is perfect. Wegdromen naar de 70ies bij het schillen, snijden, en stoven. Instructies volgen, onder water zetten en verder laten doorgaren. Dan is er koffie, poosje in de zetel en tijd om tussen mijn cd's te snuffelen. Kom deze keer uit bij Mark Knopfler, frontman van Dire Straits. Altijd fan van geweest. Ook van zijn filmmuziek. Deze twee kan ik u alvast warm aanbevelen. Warm... de soep staat op het vuur, even oproeren, nog vijf minuutjes. Pompoensoep en Mark Knopfler: oude liefdes roesten niet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten