woensdag 9 december 2020

639. "0.03"

WEER EEN COLIBRI ter hand genomen. Zo'n klein vuistdik boekje uit de gelijknamige reeks. Eerder las ik al Tender Bar en Suite Française in "klein formaat". Nu was het de beurt aan de  Driestuiversroman van Bertolt Brecht.     
Een satirische roman moest ik mijzelf regelmatig voorhouden. Want het liep ook deze keer niet vanzelf. Lezen gaat me blijkbaar iets minder goed af na 8 maanden Corona. Steek het daar maar op, Polo. 't Is allemaal de schuld van dat vies beestje. Toch moet ik het bij mezelf zoeken en de iets minder voor de hand liggende keuzes die ik de laatste maanden op leesvlak maak. Niet wenen, niet klagen: lezen.
"Een soldaat met de naam George Fewkoombey werd in de Boerenoorlog in zijn been geraakt, zodat het in een ziekenhuis in Kaapstad geamputeerd moest worden..."
558 'kleine' pagina's verder sluit het hele verhaal met: "Een paar dagen later werd soldaat Fewkoombey gearresteerd. Hij kreeg een proces, tot zijn stomme verbazing, voor moord op Mary Swayer. Hij werd ter dood veroordeeld en opgehangen." En dat is het dan. Heb er heel veel moeite mee gehad. Dikwijls getwijfeld, toch karakter getoond. Echt doorgebeten bij momenten. En de laatste 20 bladzijden maakten voorwaar dat het allemaal toch nog de moeite waard is geweest. Moeilijk om rationeel te verklaren, maar zo is het mij vergaan. Of ik het boek nu ook een aanrader wil noemen blijft een open vraag. Voor wie er graag een koffie bij wil, daar kan voor gezorgd worden. Een fris groen blaadje kan ook: kersvers zelfgekweekte pannenkoekplantjes, brengers van geluk en vriendschap. De gustibus et coloribus non disputandum est. 

EERSTE WEEK DECEMBER, de dagen worden altijd maar korter. Da's vaste prik natuurlijk: tijd van het jaar. De donkere dagen eisen hun rechten op en dus komen er kerstverlichtingen tevoorschijn. Nu nog meer dan andere jaren, want een van de manieren om de verdrongen gezelligheid wat aan te zwengelen. Met de verse aankopen erbij heb ik ruim anderhalve hectometer ledverlichting op en om het huis gedrapeerd. Het mag wat "shinen" dit jaar. Indoor gaan we eerst nog wat moeten afkicken van de 70-decoraties en garnering, daarna vliegen we er ook binnenshuis in. Wat ook jaarlijks aan bod komt, sinds 2007 al, zijn de selecties en voorbereidingen van de FOTO TOP 12. Goede gewoonte, traditie die ik graag in ere wil houden en dus mag het wat moeite kosten. En het zal u niet verwonderen: 2020 levert een heel aparte selectie op. Dagelijks te ontdekken op deze blog, vanaf 20 december, aan de vooravond van de astronomische winter. Ondertussen werk ik mij ook doorheen enkele adventskransen. Lang geleden was hun bestaan mij wel bekend, maar hun aanwezigheid in de pre-kersttijd is mij al vele jaren ontgaan. Hier zijn enkele van mijn actuele favorieten: een matcha-thee collectie van 24 - eentje voor iedere dag tot aan kerstmis. En De Kleine Komedie - Amsterdam heeft 24 doosjes met verrassingsacts op haar website gezet. Niet allemaal even top, maar de suggesties die tijdens het YouTube-kijken van de dagelijkse bijdrage in de rechterkolom verschijnen leveren vaak mooie ontdekkingen op. Al was het maar de bijna onuitputtelijke reeks van Herman Finkers 'items'. Een van Polo's 'all time favourites' en dus een warme aanrader. Ze staan daar zomaar voor het aanklikken, in die rechter kolom. Het Liers Cultuurcentrum doet het veel bescheidener met een korte reeks van 8, om de drie dagen geeft dat ook een spreiding van 24. Onder het motto "Een lichtje voor Jou" brengen zij kwalitatief hoogstaande podiumkunst. In één van de 'doosjes' zit Voice-Senior Swa VdB, onze maat, en die willen we voor geen geld missen. Kijken dus!

DAN NU "0.03" uit de aanhef. Een mooie afsluiter, goed nieuws voor het laatst bewaard. 2020 krijgt een mooi einde voor Polo: bij de driemaandelijkse PSA-controle vorige week bleek dat díe na de fenomenale 0.08 van september ll. nog een ietsie pietsie meer gezakt was: 0.03, meteen een voorlopig(?) persoonlijk record sedert de ingreep in 2008. Zou het nu echt de goeie kant uitgaan? Zelden zo blij geweest bij een telefoontje met de huisarts. 0.03...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten