vrijdag 6 november 2020

633. Grof Geschud

HIER MOET IK het nog even over hebben. Bijna twee weken geleden, nog net voor de nieuwe sluiting van de cultuurhuizen. In "CC MxM", oftewel Cultuurcentrum Merksem, stond Grof Geschud op de affiche. Mij tot dan toe totaal onbekend, maar als Raf "KF" Walschaerts een tip geeft dan volg ik die graag. Dus zaten we samen maar wel apart met andere liefhebbers, gebubbeld volgens voorinschrijving, en op ruim 3 stoelen afstand van elkaar. Minder dan de halve zaalcapaciteit. Bekijk het positief: een heel comfortabele situatie. Myrthe en Lander hadden er toneelmatig ook weinig last van. Wat een topduo, en nog zo jong. Ze brengen hun afstudeerproject: Lijmen. Brokken maken, moeten loslaten, niet kunnen vasthouden, stukken lijmen. Wanneer is twee een paar? Wat doet "1+1" met een mens? Het heeft ons een zeer aangename avond opgeleverd. Een heel sterke voorstelling, waarmee ik makkelijk nog een paar keer zoet ga zijn. Zeker als het Corona-hek nog lang op de culturele dam blijft staan zal ik later mijn geheugen moeten opfrissen. Tot dan, Myrthe en Lander. En merci, Raf!

Verder heb ik, na eerdere fragmentarische herlees-momenten,  een tweede volledige lezing van Paolo Giordano's "In tijden van besmetting" achter de rug. Het helpt wel: de verschillende invalshoeken, de kijk op crisis, de wetenschap, de cijfers, de psyche van de mens, opnieuw en opnieuw en opnieuw lezen. Stilstaan bij ons alledaags gedrag. En de gevolgen ervan. Tijd zat nu. De mondiale samenleving wordt flink door elkaar geschud. Grof, zeg maar.

In de US of A heeft er een het grof geschut uitgehaald. Het zijn vier gekke jaren geweest, maar nu maakt hij het nog erger. De grote leider van het vrije westen gedraagt zich als een tiran. Maar ook als een kind dat zijn zin niet krijgt. En als een gepatenteerde leugenaar die alles verdraait om er voordeel uit te halen. Gevaarlijke kerel. De Nero van het Witte Huis. Hij gaat verliezen en jut z'n achterban op tot verzet en weerwraak. Gaat hij het Amerikaanse Rome in brand laten steken? Het wordt bang afwachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten