zondag 30 augustus 2020

621. Respect

ES GEHT LOS !! Had mij bij de heropstart van deze 564-blog nog voorgenomen om me alhier niet meer met politiek en/of aanverwante spielereien in te laten. Dat lukt grotendeels, hoewel. Sinds een half jaar leven we in de schaduw van Covid-19. Een nieuwkomer in virus-land die het vele experten noch beleidsvoerders gemakkelijk heeft gemaakt. Onze maatschappij is er tegenwoordig op ingesteld dat alles onmiddellijk kan geleverd en opgelost worden. Maakt niet uit waar het over gaat: hier en nu moet het voor mij in orde zijn. Bleek nu dat deze C19-variant in de Corona-familie daar niet van gediend was.  Een sterke opponent voor viro- en epidemiologen. Dat maakte dat eerdere onderzoeksresultaten meermaals dienden bijgesteld en dus ook de daaraan gekoppelde maatregelen werden aangepast. Versoepelen, verstrengen, aanpassen. En ondertussen zoeken naar een vaccin of zelfs geneesmiddel. Het is een lang verhaal geworden en ik vrees dat het einde nog niet in zicht is. Dat alles zorgt voor wrevel en commotie in de samenleving. En daar hoor je het meest over. Een groot deel van de bevolking levert dan weer wél inspanningen om naar de opgelegde maatregelen te leven, maar da's minder interessant nieuws. De klassieke tweespalt en het gekende verhaal. Van mening verschillen moet blijkbaar tot verhitte discussies leiden. Een visie accepteren wordt door andersdenkenden al snel vertaald in partij kiezen tegen hun overtuiging. Het moet blijkbaar héél zwart-wit gespeeld worden. Heb er net zo eentje achter de rug. Waar "sociale" media toch goed voor zijn. Voor alle duidelijkheid: het ging om mijn respect voor Marc Van Ranst. Viroloog en een hele tijd spreekbuis in de Corona-debatten. Heeft daar wellicht zijn hand overspeeld want in de medische wereld is de concurrentie keihard. Ook uit andere hoeken werd weerwerk geboden. Terecht of onterecht? Ik geloof niet dat de mens ons met opzet het donkere bos wil inloodsen. Die complottheorieën laat ik over aan anderen. Het heeft misschien wat lang geduurd, maar ik wil aan hem en zijn wijze van handelen hier expliciet respect betuigen. En voor alle duidelijkheid: hij is niet mijn "vriend".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten