dinsdag 14 januari 2020

575. Dulle Madonna

OVER KUNST MET een hele grote 'K' deze keer. Dan halen wij de Museumpassen boven. In onze eigen Koekenstad bevindt zich Museum Mayer van den Bergh. Had ik in een ver verleden (Antwerpen Cultuurstad 1993??) wel eens bezocht, maar hoe en/of wat er te beleven en te zien was is uit het geheugen gewist. De klok, de actuele klepel, een bericht alhier, een oplijsting aldaar. En dan blijkt er nu tot eind 2020 een prachtig project te lopen: Madonna ontmoet Dulle Griet. Met alles der'op en der'aan. Handige audiogids laat collectioneur Fritz Mayer van den Bergh 'himself' aan het woord. Hij leidt ons doorheen de vele kamers van zijn woonst in de Lange Gasthuisstraat, en nu snap ik er al heel wat meer van dan toen in '93. Een ware ontdekkingstocht. Bij de pas gerestaureerde Dulle Griet een extraatje. We volgen de uiteenzetting van een gids voor een lagere schoolklas. Ze weet de kids echt te boeien en ook wij steken er heel wat van op. Hoeveel lagen en facetten zitten er in het verhaal dat dit  werk vertelt? Breugel die zich voor zijn figuurtjes liet inspireren door Hieronymus Bosch. Metaforen à volonté. Verbeelding aan de macht. De hel, de duivel, de wereld in brand. Die gasten werken met hun 'meester' aan een voorstelling voor het eindejaarsfeest. Fantastisch toch?! Ben onder de indruk en kan er maar niet genoeg van krijgen. We doorlopen nog wat zit-, eet- en voormalige slaapkamers. Bewonderen de schitterende verzameling. Komen stilaan tot rust tussen al dat moois.

Tot ik in de laatste zaal (opnieuw!) oog in oog kom te staan met de Madonna van Fouquet. Die herinner ik me van een bezoek aan het Museum van Schone Kunsten. KMSKA dat ondertussen al jarenlang gesloten is wegens restauratie, renovatie en andere traagzame prullerijen zodat kunstminnende inwoners én toeristen op hun honger blijven. Hoe lang nog, stad van 'A'? In 2012 ontmoette ik haar een tweede keer. Toen ook al op tournee: 'Meesterwerken in het MAS'. Kwam dan ook ter sprake in MMP. En nu hebben die van Mayer vdBergh er een tweede mouw aan gepast. De Madonna met Kind mag dit jaar terugkeren naar haar eigenlijke verzameling en doet het daar wondergoed. De knusse sfeer van het museum, de huiselijkheid van de suppoosten, de uitstraling van de verzamelde werken en het feit dat we hier met de Museumpas vrij in en uit kunnen lopen: hier zien ze mij nog terug dit jaar. De Dulle Madonna weze gewaarschuwd. En die Griet ook. 

2 opmerkingen:

  1. 2 van mijn favoriete kunstwerken! mooi dat ze nu even samen zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeft even geduurd vooraleer ik weer antwoord gerechtigd was hier, maar nu wel. Dus, Bert: inderdaad twee prachtige werken die ik binnenkort nog eens ga bewonderen. Datum prikken.

    BeantwoordenVerwijderen