maandag 18 januari 2021

658. Poppel I

WAT EEN WEEK. We zijn er (weer) even tussenuit geweest. Naar het oosten. Het noordoosten, de derde oftewel meest rechtsgelegen bult van de provincie Antwerpen. Poppel, deelgemeente van Ravels. Voor een  passage in een 'natuurhuisje', da's een goede gewoonte aan het worden. Weg van de alledaagse honkvastigheid. Deze keer in "Het IJsvogeltje" van Ann en Leo. Nu eens niet de klassieke Pola & Polo-tandem, maar in een "vier mét stuurvrouw"-bubbel. "Ons klein en haar klein" waren - na een spontane 14 daagse quarantaine - sinds drie weken bij ons ingetrokken en  konden dus ook mee naar een Corona-veilige locatie. Uiteraard is die kleine meid de stuurvrouw geweest. Tijdens een zalige week aan het eind van de wereld. Zou er wel zevenentwintig blogs over kunnen schrijven. Of even makkelijk kunnen stellen dat er eigenlijk niks speciaal te melden is. Allebei juist, allebei de waarheid toch net iets tekort gedaan. Om duidelijk te maken dat het niet gewoon was: de gedreven lezer die ik normaal ben heeft het de laatste tijd laten afweten. Ik genoot nog wel met volle teugen van Shizo Kanakuri's verdwijning. Wat een schitterend boek! Wat een levensverhaal, wat een kader. Japan in de vroege 20ste eeuw,  een ongelofelijk maar waar marathon-verhaal, wilde kersenbloesems en wijsheden van het shintoïsme met daar tussendoor tot de verbeelding sprekende reisverslagen. Een unieke mix, een prachtig geschreven, ontroerend boek. Mijn eerste aanrader van het nieuwe jaar. Dank Bram! voor de uitleenbeurtWat volgde was voor mij een afknapper, van bij het begin, en dus een van de weinige boeken die me absoluut niet konden boeien. Maar goed: iedereen zijn goesting. Jan Vertonghen Tussen de lijnen is al beloofd aan en wordt geleverd ten huize bij een "copain" met diepgewortelde voetbalinteresses. Geen amateurvoetbal meer dit seizoen, dus tijd zat om te lezen Jokke. Geniet jij er dan maar van. Wat me bij de volgende keuze bracht weet ik niet, maar tussen de vele boeken in het "huis van nonkel Jos en tante Emma" viel mijn oog op Jongens & Wetenschap. Heb zelf thuis de delen I en II, gelezen en nu in de kast, je weet maar nooit. En dan ga ik er om welke reden dan ook nog eens in grasduinen. Korte momenten vullen met al even korte hoofdstukjes. Triviaal heimwee naar Speybroeck & Fillet? Hét boekje van de week ontdekte ik op mijn slaapkamer: mama kriebelt JULES van Annemie Berebrouckx. Een juweeltje. Een "en nu naar bed"-verhaaltje dat nog van pas gaat komen. En dus sluit dat mijn wel heel apart lees-compartiment van deze week af. Er komt vast nog meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten