vrijdag 1 januari 2021

654. MMXXI

2020 IS GEWEEST. Het werd niet wat we gehoopt, gewenst noch verwacht hadden. Toch is het ook voor u, mag ik hopen, het beste geworden wat we er in de gegeven omstandigheden van konden maken. U en ik, wij samen. We hadden er zo naar uitgekeken. Zo hoopvol. 20-20: a tied game? 20/20: a perfect game? Het werd heel lang en in verschillende sporttakken: no game at all. En toch. Toch... Hierna stond eerst een vloedgolf van bespiegelingen en overdenkingen bij hoe het jaar in Corona-matig opzicht verlopen is. Die heb ik gewist. Er is al genoeg over verteld en geschreven. Heer Polo beperkt zich tot het plaatsen van een link naar hét Vlaamse Corona-lied van afgelopen jaar: Kunnik nemi na joen komn van en door Katrien Verfaillie. Het was er al redelijk vroeg, eind april, en Katrien wist toen nog niet wat er nog komen zou. Niemand wist toen beter. Nu wel? Misschien komt er nog een vervolg? Bij de tweede golf en hoe we de '20-'21 winter zijn ingegaan. Misschien ook niet, want haar sfeerbeschrijving is zo allesomvattend dat deze versie van 'La montagne' voldoet om een algeheel beeld te schetsen van hoe we een pandemie in eigen midden beleven. Merci voor de hoopvolle toon die je aanslaat. Merci Katrien. 

Daarnaast heb ik 'ten vierde male' het boekje van Paolo Giordano gelezen. Iedere keer opnieuw, hoewel de eenvoud zelve, word ik verrast door de verbinding van de thema's en het totaalbeeld dat hij opbouwt. Om dat vast te houden moet ik 'In Tijden van Besmetting' blijven lezen en herlezen. Ook om de voorzichtigheid niet uit het oog te verliezen. Grazie Paolo. 

Tijd voor 2021. "Behoedzamer dan ooit zal ik mijn wensen formuleren. Die kunnen enkel over het essentiële gaan. Over tijd om van het kleine te genieten, over rust en stille momenten, over sterkte om onvermijdelijke tegenslagen te overwinnen, over vriendschap en humor, een glimlach om de dag te beginnen. Ook over een bewaarengel op elke schouder en een heldere GPS die ons veilig langs onbegane paden leidt." Hiervoor deed ik inspiratie op bij Julia, ex-collega - mede Pito-plusser - soulmate en FB-vriendin. Had de '2021 wensen' niet beter kunnen verpakken. Dank om dit pakket te mogen delen. Merci Julia.  

Wat we ook mogen hopen of geloven, we gaan een twijfelachtig 2021 tegemoet. Niks mooi op een rijtje deze keer. Het kan alle kanten uit, net als elk cijfer op deze foto een andere richting uitwijst. Ook dat heeft zijn voordelen, er zullen kansen zijn en die moeten we grijpen om de boel opnieuw in evenwicht te krijgen. We gaan daarom onze stinkende best doen, daar mag u zeker van zijn. 


Ik sluit af met wat ondertussen een klassieker is geworden: mocht het al eens nodig blijken - u weet maar nooit - dan geldt ook in 2021 en nu ten vierde male het oersterke "Kom hier dat ik u draag..."
Merci Raf. Merci Mich. Merci Kommil Foo. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten